Pralki są napędzane silnikiem elektrycznym a jedną z ich podstawowych części to bęben. Znajduje się on w specjalnym, szczelnym zbiorniku pralek, otwieranym od góry lub z boku. Bębny pralek wykonane ze stali nierdzewnej, posiadają dziurki służące do odpływu wody ze zbiornika. W pralkach ładowanych od przodu, oś przytwierdzona do tylnej ścianki bębna przechodzi poprzez łożyska o dwóch różnych średnicach, umieszczonych na tylnej ściance zbiornika. Natomiast w typie pralek ładowanych od góry bęben może być umiejscowiony pionowo (bęben otwarty od góry) lub poziomo (łożyska są po obu stronach bębna, do którego pranie ładuje się przez boczną klapkę).
Kolejna istotna część pralek to oczywiście programator. To on odpowiada za cały proces kolejno wykonywanych przez pralki czynności. Dzięki zastosowaniu hydrostatu możliwa jest regulacja ilości pobieranej wody. Natomiast grzałka elektryczna podgrzewa wodę do ustawionej regulatorem temperatury. Grzałka swoje działanie opiera na wskazaniach czujników temperatury, które nie są powiązane z programatorem. Takie rozwiązanie umożliwia różne ustawienia prania - długi cykl z niską temperaturą, krótki z wysoką itd. Współczesne pralki wirują z ogromną prędkością. Dlatego konieczne jest użycie tzw. przeciwwagi - czyli po prostu odpowiednio uformowanego żeliwnego kawałka. Przytwierdza się go do zbiornika w odpowiednim miejscu. To jest "główny" sprawca sporej wagi pralki. :) Amortyzatory oraz sprężyny, na których zawieszony jest silnik zapobiegają przemieszczaniu się i wytłumiają drgania pralki w czasie pracy. Silnik w czasie pracy obraca się na zmianę pewną ilość razy w jedną stronę a po chwili w odwrotną. Ubrania są przez to przerzucane na różne strony, ocierają się o nierówną powierzchnię bębna, a woda z rozpuszczonym środkiem piorącym dociera do każdego brudnego fragmentu tkanin.
Pompa pompuje wodę na początku prania i odpompowuje na końcu. Brudna woda po praniu przechodzi przez filtr, na którym zostają różne większe kawałki włóknien i drobne przedmioty nie wyjęte z kieszeni. ;) W czasie prania drzwiczki są zablokowane zamkiem elektromagnetycznym, sterowanym przez regulator czasowy w programatorze. Takie zabezpieczenie uniemożliwia przypadkowe otwarcie drzwiczek w czasie prania.
Historia powstania pralki
Dziś nikt już nie zastanawia się nad tym jak wiele czasu oszczędzają nam pralki. Normalna stała się obecność tego urządzenia w naszych domach. A przecież jeszcze nie tak dawno pralek w ogóle nie było.
Wszystko zaczęło się w roku 1851, kiedy to amerykanin James King opatentował pierwszą pralkę używającą bębna. W 1858 Hamilton Smith opatentował zaś pralkę rotacyjną.
Pierwszą pralkę przeznaczoną do pomocy gospodyni domowej stworzył niejaki William Blackstone w roku 1874. Zbudował ją w prezencie urodzinowym dla swojej żony. Pralka ta wykonana była z drewna. Pranie odbywało się w wodzie z rozpuszczonym mydłem. Drewniane elementy uderzały brudne ubrania.
W 1908 to początek pralek napędzanych prądem elektrycznym. Alva J. Fisher - wynalazł taka pralkę a wyprodukowała ją fabryka firmy Hurley Machine Company z Chicago pod nazwą the Thor. Rozwój pralek napędzanych elektrycznością był możliwy dzięki wynalezieniu w roku 1899 silnika elektrycznego. Od tego momentu pojawiały się wciąż nowe udoskonalenia, dodawane były różne funkcje.
Co do pralek automatycznych to pierwsza powstała w roku 1934 w Stanach Zjednoczonych. Posiadała możliwość zmiany długości czasu prania, płukania i odwirowania, a także regulację temperatury wody i szybkości obrotu bębna.
Rodzaje pralek
Mając na uwadze sposób ładowania pralek można je podzielić na dwie grupy:
(1) pralki ładowane od przodu,
(2) pralki ładowane od góry.
Oprócz zwykłych pralek dostępne są też tzw. pralko-suszarki.
Prawdopodobnie nabywcami pralek ładowanych od góry są najczęściej właściciele małych mieszkań, w których każdy centymetr wolnej przestrzeni jest na wagę złota. Chociaż obecnie pod tym względem dostępny jest również szeroki wybór pralek ładowanych od przodu.